Sunday 9 July 2017

TEMPAT PALING LEMBAP DI DUNIA


1. MAWSYNRAM , INDIA

Hasil carian imej untuk MAWSYNRAM


Mawsynram yang terletak di Negeri Meghalaya di India, adalah tempat paling lembap di dunia, dengan hujan tahunan sebanyak 11,871 milimeter. Jumlah hujan yang besar disebabkan oleh Banjaran Himalaya yang menghalang lompatan awan berat ke Utara. Isipadu hujan di rantau ini meningkat kepada 12 meter, menjadikan kawasan itu menjadi rumah kepada sungai dan air terjun. Penduduk Mawsynram telah menyesuaikan diri dengan keadaan basah dan tidak pernah meninggalkan rumah tanpa payung. Penduduk membuat sampul seperti keranjang dengan buluh, untuk menghalang hujan ketika mereka bekerja di ladang. Penduduk kampung menggunakan rumput sebagai kalis bunyi untuk pondok mereka. Tempoh kering di rantau ini dianggap antara Disember dan Januari apabila  isipadu hujan hanya 60 milimeter.


2. CHERRAPUNJI, INDIA

Hasil carian imej untuk cherrapunji INDIA

15 kilometer dari Mawsynram terletaknya Cherrapunji yang merupakan tempat kedua paling lembap di dunia. Cherrapunji menerima hujan tahunan sebanyak 11,777 milimeter dan terletak di Negeri Meghalaya India. Wilayah ini terletak 4500 kaki di atas paras laut di Bukit Khasi, dan menerima hujan dari angin monsun yang datang dari Teluk Bengal. Rantau ini dicirikan oleh musim tengkujuh dengan jumlah hujan yang berlainan setiap bulan. Semasa musim panas, suhu boleh mencapai setinggi 23 Darjah Celsius dan serendah 7  darjah Celcius pada musim sejuk. Cherrapunji terkenal dengan jambatan akar (tangled root) yang cukup kuat untuk menampung kira-kira 50 orang sekaligus.


3. TUTENDO, COLOMBIA

Hasil carian imej untuk TUTENDO, COLOMBIA

Tutendo terletak di Colombia ( Amerika Selatan)  dan menerima hujan tahunan sebanyak 11,770 milimeter. Tutendo mempunyai dua kalimusim hujan dan mempunyai penduduk kecil, kurang daripada 1,000 orang. Penduduk  di rantau ini mendirikan rumah dengan bumbung kalis air luntuk mengelakkan kebocoran. Bandar Quibdo yang terletak berhampiran dan merupakan salah satu bandar paling basah di dunia.


4. CROPP RIVER, NEW ZEALAND

Hasil carian imej untuk CROPP RIVER, NEW ZEALAND

Cropp River terletak di New Zealand dan menerima hujan tahunan sebanyak 11,516 milimeter. Cropp River adalah 9 kilometer panjangnya. Sungai Cropp mencatatkan 1,049 milimeter hujan pada 12 hingga 13 Disember 1995, yang tertinggi pernah didaftarkan di New Zealand dalam tempoh 48 jam.


5. SAN ANTONIO DE URECA

Hasil carian imej untuk SAN ANTONIO DE URECA

 San Antonio de Ureca, juga dikenali sebagai Ureka atau Ureca adalah sebuah kampung di Bioko Sur, Equatorial Guinea, selatan Malabo di pulau Bioko. Pekan Ureka termasuk di antara kawasan paling basah di dunia; ia menerima kira-kira 10,450 milimeter hujan setiap tahun. Ia adalah tempat paling lembap di Afrika


6. DEBUNDSCHA, CAMEROON

Hasil carian imej untuk DEBUNDSCHA

Debundscha adalah sebuah kampung di wilayah selatan-barat republik Kamerun. Ia terletak di kaki Gunung Cameroon di sudut barat dayanya yang menghadap menghadap lautan Atlantik selatan di pantai Cameroon. Debundscha mempunyai iklim yang sangat basah dengan kira-kira 10,299 milimeter (405.5 in) hujan turun setiap tahun.


7. BIG BOG, HAWAI

Hasil carian imej untuk BIG BOG, HAWAI

Walaupun mengalami hujan berterusan, Big Bog adalah tarikan pelancong utama di Maui kerana pemandangannya yang subur. Curah hujan yang luar biasa disebabkan oleh angin timur yang membawa kelembapan dari Pasifik ke arah pergunungan yang curam. Purata hujan tahunan adalah 10,272mm.


8.  GUNUNG WAIALEALE, HAWAI

Hasil carian imej untuk BIG BOG, HAWAI

Nama Gunung Waialeale bermaksud "air yang melimpah". Hujan di sekitar gunung berapi ini sangat basah dan licin. Penyelidik percaya bahawa bentuk puncak yang menjadikannya begitu hujan. Purata hujan yang dicatatkan adalah sebanyak 9763 mm hujan sepanjang tahun.


9. KUKUI, HAWAI

Hasil carian imej untuk kukui hawai rain

Pu'u Kukui (Hawaiian: "Bukit Candlenut") adalah puncak gunung di daerah Maui, pulau Maui barat, Hawaii, Amerika Syarikat. Dengan 1,764 meter (5,787 kaki), ia adalah puncak tertinggi Mauna Kahalawai (West Maui Mountains). Puncak itu dibentuk oleh gunung berapi yang kaldera terkikis dengan apa yang kini Lembah Ī'ao. Purata isipadu hujan setahun adalah sebanyak 9293 mm.


10. EMEI SHAN, CHINA

Hasil carian imej untuk EMEI SHAN, CHINA

Gunung Emei adalah gunung di Daerah Sichuan, China yang merupakan salah satu dari Empat Gunung Buddha China. Ia adalah tempat paling lembap di China. Purata jumlah hari menerima hujan adalah 255 hari setahun. Hujan adalah sangat lebat pada musim panas, dan lebih daripada 70% daripada jumlah tahunan berlaku dari bulan Jun hingga September, akibat pengaruh musim monsun.




No comments:

Post a Comment