Saturday 9 July 2016

NEGARA-NEGARA PALING KECIL DI DUNIA


10. Malta - 316 km²


Imej yang berkaitan

Hasil carian imej untuk malta
Malta adalah negara berpulau dan terletak di Laut Mediterranean. Republik Malta sebenarnya terdiri dari tiga pulau: Gozo, Comino, dan Malta. (Malta merupakan pulau terbesar antara ketiga-tiga pulau) Negara kecil ini mempunyai lebih 450,000 penduduk, menjadikannya salah satu negara yang paling padat dengan penduduk di dunia. Malta merupakan salah satu lagi destinasi pelancongan yang popular.Pelancong  dari seluruh dunia datang ke Malta untuk menikmati pemandangan indah dengan cuaca yang cerah, pantai yang menarik, kaya dengansejarah, dan suasana malam yang indah dan meriah. 


9. Maldives - 300 km²


Hasil carian imej untuk maldives map

Hasil carian imej untuk maldives
Maldives merupakan destinasi pelancongan yang popular di Lautan Hindi, Maldives adalah negara terkecil di Asia dari segi kawasan dan penduduk. Terdapat lebih daripada 1,192 pulau karang di Maldives, yang terletak di lebih dari 90,000 kaki persegi, menjadikannya salah satu daripada negara yang paling banyak pulau di dunia. Negara ini pernah menjadi jajahan banyak empayar seperti Portugis, Belanda, dan British. Maldives mencapai kemerdekaan  pada tahun 1965. Kini, Maldives memiliki ekonomi pelancongan yang sangat baik kerana mempunyai pantai pasir putih yang terkenal dan perairan kristal biru. Maldives adalah negara kesembilan di dunia yang terkecil dengan kawasan tanah yang mengukur sebanyak 300 kilometer persegi.


8. Saint Kitts and Nevis - 261 km²

Hasil carian imej untuk Saint Kitts and Nevis map

Hasil carian imej untuk Saint Kitts and Nevis

Dikenali sebagai The mother Colony of West Indies merupakan 2 pulau di Caribbean yang pernah dijaha Eropah. Keluasan sebanyak 261 kilometer persegi, menjadikan Saint Kitts dan Nevis sebagai negara terkecil kelapan dunia. Ekonominya bergantung kepada pelancongan, pertanian, dan industri perkilangan kecil. Pulau-pulau ini juga menyediakan kawasan menyelam yang sangat hebat dan menarik bersesuaian dengan kehidupan marin yang banyak. Pulau ini juga merupakan pengeksport gula utama selama berabad-abad dan kini, ladang besar menjadi ladang yang indah yang telah diubah menjadi hotel dan resort.



7. Marshall Islands - 181 km²

Hasil carian imej untuk Marshall Islands map

places to visit before you die - marshall islands (1)





Kepulauan Marshall atau rasminya dipanggil Republik Kepulauan Marshall merupakan sebuah negara pulau yang terletak di Lautan Pasifik, kira-kira separuh antara Amerika Syarikat dan benua Australia. Ia dianggap sebagai sebahagian daripada Mikronesia (Persekutuan Micronesia merupakan sebuah negara gabungan beberapa pulau di rantau Micronesia, Lautan Pasifik. Ia mendapat kemerdekaan daripada Amerika Syarikat pada 1986). Kawasan yang dikelilingi kepulauan ini sangat cantik, dan terdapat lebih dari 800 spesies ikan serta 160 karang. Kawasan di sekitar Kepulauan Marshall juga menjadi tuan rumah sejumlah bangkai kapal. Dengan 181 kilometer persegi, Kepulauan Marshall adalah negara terkecil ketujuh di dunia.


6. Liechtenstein - 160 km²


Hasil carian imej untuk Liechtenstein map


Hasil carian imej untuk Liechtenstein

Negara yang menggunakan bahasa Jerman ini adalah satu-satunya bangsa di dunia yang sepenuhnya terletak di Alps iaitu di  antara Switzerland dan Austria. Liechtenstein adalah negara terkaya di dunia dengan jumah pendapatan per kapita dengan kadar pengangguran terendah (1.5%). Untuk masuk ke negara ini agak rumit, kerana tiada lapangan terbang di dalam sempadannya. Pengunjung mesti melalui Lapangan Terbang Zurich Switzerland. Dengan 160 kilometer persegi, Liechtenstein adalah negara terkecil keenam dunia.


5. San Marino - 61 km²


Hasil carian imej untuk San Marino map

Hasil carian imej untuk San Marino

Dikelilingi sepenuhnya oleh Itali, San Marino juga dikenali sebagai Republik Paling Tenang.. Dengan sejumlah 61 kilometer persegi, ia adalah negara kelima terkecil di dunia. San Marino mendakwa negara mereka  sebagai negara berdaulat tertua di dunia. San Marino  juga salah satu negara yang paling kaya dari segi pendapatan per kapita.  Ia mempunyai penduduk hanya 30,000 dan salah satu  negara dengan kadar pengangguran terendah di dunia.


4. Tuvalu - 26 km²


Hasil carian imej untuk Tuvalu map


Hasil carian imej untuk Tuvalu


Tuvalu terdahulu dikenali sebagai Kepulauan Ellice. Tuvalu terletak di Lautan Pasifik timur laut Australia. Dengan jumlah 26 kilometer persegi, Tuvalu adalah negara keempat terkecil di dunia. Terdapat kira-kira 10,000 penduduk, dengan 8 km jalan raya, dan hanya satu hospital yang terdapat di pulau utama. Negara ini pernah menjadi wilayah British tetapi bebas pada tahun 1978. Oleh kerana lokasi negara lebih jauh, pelancongan tidak begitu penting. Pada tahun 2010, kurang daripada 2,000 pengunjung datang ke Tuvalu, dengan 65% daripadanya datang untuk perniagaan.


3. Nauru - 21 km²


Hasil carian imej untuk Nauru map

Hasil carian imej untuk Nauru

Negara ini terletak di timur Australia dan merupakan negara pulau terkecil di dunia. Ia ditemui pada 1980-an kerana perlombongan fosfat yang berkembang pesat tetapi kini merupakan pulau yang tenang di luar radar pelancong. Dahulu dikenali sebagai Pleasant Island. Namun setelah sumber fosfatnya kini habis, ia telah membawa kepada kadar pengangguran nasional sebanyak 90%. Nauru juga dikenali sebagai negara yang paling gemuk di dunia, dengan 97% lelaki dan 93% wanita yang gemuk atau berat badan berlebihan. Oleh kerana itu, Nauru juga merupakan rumah bagi diabetes jenis 2 tertinggi di dunia, dengan 40% penduduknya menderita penyakit. Nauru mempunyai jumlah 21 kilometer persegi, menjadikannya negara ketiga terkecil di dunia.


2. Monaco - 2 km²


Hasil carian imej untuk Monaco map

Hasil carian imej untuk Monaco



Terletak di French Riviera menjadikan Monaco adalah rumah kepada jumlah jutawan dan jutawan terbesar di dunia per kapita. Ia juga merupakan negara terkecil kedua di dunia. Monaco mencapai keluasana hanya 2 kilometer persegi di kawasan tanah. Monaco terkenal dengan aktiviti perjudian dan barang mewah dan industri perkhidmatan, Monaco cukup terkenal dikalangan orang kaya dan terkenal. Monaco terletak  bersebelahan dengan Perancis dan kebanyakannya berbahasa Perancis. Dengan penduduk lebih daripada 36,000, Monaco adalah negara yang paling padat penduduk di dunia. Acara tahunan yang paling popular adalah perlumbaan Formula 1, dengan trek yang melalui jalan-jalan bandar.


1. Vatican City - 0.44 


Hasil carian imej untuk Vatican City mapkm

Hasil carian imej untuk Vatican City

²


Negara terkecil di dunia adalah Vatican yang juga dikenali sebagai Holy See dan dengan keluasan hanya 0.44 kilometer persegi. Negara ini  merupakan pusat Gereja Katolik. Ia juga merupakan rumah kepada gereja terbesar di dunia - Basilika St. Peter, yang memegang beberapa karya seni yang paling penting dalam Renaissance seperti The Pieta dan Creation of Adam. Pendapatan negara ini diperoleh dari sumbangan sukarela lebih dari 1 bilion anggota Gereja Roman Katolik di seluruh dunia. Baki ekonominya berasal dari penjualan setem pos, pemandu pelancong dan yuran kemasukan muzium.

No comments:

Post a Comment