Wednesday 3 February 2016

10 BANDAR PALING KOTOR DI DUNIA



10. PORT AU PRINCE , HAITI

Hasil carian imej untuk PORT AU PRINCE , HAITI

Bandar ini terletak di Caribbean dan ibu kota Haiti. Populasi kawasan metropolitan ini mempunyai lebih dari tiga juta orang, yang hampir separuh dari penduduk negara itu. Penduduk Port au Prince menghasilkan 5000 ton sisa pepejal setiap hari, dan beberapa sumber menganggarkan bahawa perkhidmatan awam mengitar semula hanya sekitar 7% sampah itu.


9. MEXICO CITY, MEXICO

Hasil carian imej untuk mexico city dirty

Mexico City adalah ibukota Mexico. Salah satu pusat kewangan yang paling penting di Amerika, ia terletak di Lembah Mexico, dengan populasi lebih daripada 22 juta orang. Bandar ini terkenal dengan pencemaran lalu lintas dan udara. Tempoh yang paling bahaya dengan pencemaran udara yang teruk adalah antara November dan Mei apabila asap toksik dianggarkan menjadi punca kematian puluhan ribu orang.


8. ADDIS ABABA, ETHIOPIA

Hasil carian imej untuk ADDIS ABABA, ETHIOPIA dirty

Addis Ababa merupakan ibukota Ethiopia dan merupakan sebuah bandar Afrika dengan penduduk sekitar empat juta orang. Oleh kerana kebanyakan orang tidak mempunyai kemudahan tandas bersih, sisa itu dibuang di kawasan sekitar. Hal ini menyebabkan perkembangan penyakit berjangkit, peningkatan kadar kematian bayi, dan jangka hayat yang rendah. Bandar ini menghadapi salah satu masalah sanitasi yang paling buruk di dunia.


7. MUMBAI , INDIA

Hasil carian imej untuk mumbai dirty

Mumbai, atau Bombay (nama rasmi hingga 1995), adalah ibu negara negara Indi. Dengan penduduk sekitar 19 juta, Mumbai adalah bandar kesembilan yang ramai penduduknya di dunia dan yang paling ramai penduduk kedua di India. Bandar ini sangat bising. Penduduknya mempunyai perkhidmatan pelupusan sampah yang miskin, air berkualiti rendah, dan satu perkara yang menjadikannya salah satu bandar paling kotor di dunia - pencemaran udara teruk.


6. BAGHDAD, IRAQ

Hasil carian imej untuk BAGHDAD, IRAQ dirty

Terletak di sepanjang Sungai Tigris, ibukota Republik Iraq adalah bandar kedua terbesar di dunia Arab (selepas Kaherah, Mesir). Penduduk bandar lebih dari sembilan juta. Pada tahun 2012, Baghdad disenaraikan sebagai salah satu tempat yang paling kurang senang untuk tinggal di bumi. Antara isu lain, salah satu masalah terbesar di ibukota Iraq adalah kualiti air yang buruk, yang membawa kepada penyakit bawaan air yang menyebabkan masalah kesihatan yang serius dan mengakibatkan banyak kerugian kehidupan.


5. NEW DELHI, INDIA

Hasil carian imej untuk new delhi dirty


New Delhi berfungsi sebagai ibu kota India dan ditubuhkan pada tahun 1911. Bandar ini mempunyai penduduk sekitar 17 juta orang. Oleh kerana bandar yang begitu padat, sistem tandas dan pembungan sampah serta sisa pepejal adalah sangat teruk. Salah satu masalah utama bagi pelancong adalah penginapan, kerana kebanyakan hotel sangat kotor dan kekurangan haba serta penyaman udara yang betul.


4. MOSCOW, RUSSIA

Hasil carian imej untuk moscow dirty


Moscow merupakan bandar terbesar di Rusia, dengan penduduk sekitar 13 juta orang. Moscow adalah ibu negara Rusia. Kewujudan banyak kilang dan kereta telah menyebabkan pencemaran udara yang teruk. 


3. LOME, TOGO

Lome, Togo Dirty City In The World

Lome terletak di bahagian barat benua Afrika. Pengurusan sisa yang teruk merupakan salah satu punca utama berlakunya masalah  kesihatan. Tanpa kemudahan air bersih, bandar ini berperang melawan penyakit berjangkit. Selain itu, penduduk juga meminum air dari sumber tercemar.


2. LUANDA, ANGOLA

Hasil carian imej untuk luanda dirty

Luanda merupakan antara bandar terkotor di dunia dan juga dikenali sebagai salah satu bandar paling mahal. Bandar ini telah mencapai kadar kematian tertinggi di dunia berpunca dari penyakit kolera yang telah menyebakan  lebih daripada 2000 kematian. Dalam setahun, terdapat 77 kematian yang dilaporkan disebabkan oleh kolera. Kebanyakan masalah ini disebabkan oleh air yang tidak bersih dan bahaya yang diminum penduduk.


1. PORT HARCOURT, NIGERIA

Hasil carian imej untuk PORT HARCOURT

Dengan penduduk sekitar 1.5 juta orang, Port Harcourt adalah bandar paling kotor di dunia. Bandar ini di Nigeria mempunyai salah satu masalah terbesar dengan penyakit yang disebabkan oleh pencemaran air dan pengurusan sisa buruk. Banyak syarikat yang berpangkalan di Port Harcourt membuang sampah mereka di sungai Aba, yang terletak di selatan Nigeria. 


No comments:

Post a Comment